tiistai 2. huhtikuuta 2013

Buddha - historialliset lähteet


"Välikommenttina vähän etukäteen, niin hauska on tuo "kirkollis"kokouksen ajankohta, vähän kuoleman jälkeen asioita pannaan kirjoihin ja kansiin. - palannet aiheeseen myöhemmin."
Hellhound

Avaan annettujen forum tilastojen laatijan iloksi uusia ketjuja aiheen mukaan, etteivät nämä kasvaisi kovin hankaliksi keskustelun kannalta. Kommenttia, palautetta, korjausta ja kysymystä voi näin kehittyä teemojen mukaan eikä yhteen syssyyn.

Tässä koetan tarttua hellhoundin antamaan tärkeään haasteeseen - mitä todella tiedämme Buddhasta ja millaiset historialliset lähteet hänestä kertovat?

Hellhound on useamman kerran alleviivannut, että Buddha ei itse halunnut itseään jumaloitavaksi.


Buddha omasta olemuksestaan
Ihmisen uskonnollisen käyttäytymisen valtavirrassa hänen hahmonsa on sitten kohonnut yli tavallisen ihmisen.

Tämä kaavio ei ilmeisesi aivan tarkasti kuitenkaan pidä paikkaansa. Buddhalaiset eivät koskaan ole pitäneet häntä vain tavallisena ihmisenä, eikä ole varmaa pitikö hän itsekään itseään pelkkänä ihmisenä.

Käännän tähän kohdan Andrew Skiltonin "Buddhalaisuuden lyhyt historia" teoksesta (Concise History of Buddhism. 2004)
On tärkeä korostaa, että toisin kuin moderneissa Theravada opetuksissa sanotaan (usein myönnytyksenä Länsimaisille epäileville opiskelijoille), häntä ei koskaan käsitetty pelkkänä ihmisenä. Hänet kuvataan usein esimerkiksi omanneen 32 suurta ja 80 pientä merkkiä, että hän on mahāpuruṣa (yli-ihminen).

Buddha kielsi itse, että hän olisi ihminen tai jumala. Mahāparinibbāna Sutta tekstissä hän sanoo, että voisi elää kokonaisen aionin, jos sitä häneltä pyydettäisiin. Andrew Skilton

Hellhoundin lauseen puoilkas "vähän kuoleman jälkeen asioita pannaan kirjoihin ja kansiin" kiinnittää huomiotamme erittäin tärkeään kysymykseen, mitä Buddhasta todella tiedämme.


Keskeisiä lähteitä
Käännyn taas viisaampien puoleen, koska en itse ole mikään buddhalaisuuden asiantuntija. Seuraavassa kääntämässäni kohdassa on kattava ja lyhyt kuvaus kirjallisista lähteistä, joita pidetään tärkeimpinä Buddhaa koskevina historiallisina lähteinä.

Näemme siitä, että Buddhan elämänkerrat ei ole kirjotiettu "vähän kuoleman jälkeen" vaan yli 400 vuotta hänen kuolemansa jälkeen.

Buddhan elämänkerrat sisältävät hyvin paljon yliluonnollisia asioita, joita historiantutkijat sitten koettavat karsia saadakseen "oikean Buddhan" esiin. Tämä ei minusta ole oikein eikä totuudellista.

Toisaalta sanotaan, että intialaisia ei kiinnosta historia vaan filosofia. Tämän hermeneutiikan mukaan Buddhan sanomiset "näin sanoi Gautama Buddha", ovat säilyneet paremmin alkuperäisinä kuin legendaarista ainesta sisältävät kuvaukset hänen syntymästään, elämästään ja kuolemastaan. Englantilainen wikipedia kertoo (minun pikainen käännökseni)
"Tärkeimmät lähteet, josisa kuvataan Siddhārtha Gautaman elämää, käsittää kokoelman erilaisia ja toisinaan keskenään ristiriitaisia perinteisiä elämänkertoja. Näihin kuuluvat Buddhacarita, Lalitavistara Sūtra, Mahāvastu, ja Nidānakathā.

Buddhacarita on näistä varhaisin kokonainen elmänkerta. Se on eeppinen runo, jonka on laatinut Aśvaghoṣa niminen runoseppä ja joka on ajoitettu 100-luvun alkuun jKr.

Lalitavistara Sūtra on seuraavaksi vanhin elämänkerta, ns. Mahāyāna/Sarvāstivāda elämänkerta joka ajoitetaan 200-luvulla jKr.

Mahāvastu teksti Mahāsāṃghika Lokottaravāda traditiostai on merkittävä elämänkerta, jota on koottu hiljalleen aina 300-luvulle jKr asti.

Dharmaguptaka on kattavin Buddhan elämänkerta ja sille on annettu nimi Abhiniṣkramaṇa Sūtra. Kiinalaisten käännösten avulla se on ajoitettu 200 - 500 jKr.

Nidānakathā edustaa Theravāda traditiota Sri Lankasta ja Buddhaghoṣa niminen henkilö on laatinut sen 400-luvulla jKr .

Kanonisista lähteistä Jātaka kertomukset, Mahapadana Sutta (DN 14), ja Achariyabhuta Sutta (MN 123) sisältävät mahdolisesti vanhempia katkelmia, mutta ne eivät ole täysiä elämänkertoja.

Jātaka kertomukset puhuvat Gautaman aikaisemmista elämistä bodhisattva muodossa ja niistä vanhimmat kuuluvat vanhimpiin buddhalaisiin teksteihin

Mahāpadāna Sutta ja Acchariyaabbhuta Sutta kertovat ihmeellisistä tapahtumista Gautaman syntymän yhteydessä, kertoen kuinka bodhisattva laskeutui Tuṣita taivaasta hänen äitinsä kohtuun."

lue koko teksti wikipediasta

Neitseestä syntyminen
Kristittyä lukijaa voi häiritä ajatus, että Buddhan syntymään liitetään taivaasta hänen äitinsä kohtuun tuleva bodhisattva.

Onko tässä jokin yhteys siihen, kun kerrotaan että Pyhä Henki varjosi neitsyt Marian ja hän tuli näin raskaaksi?

1. Minkäs teet - näin on buddhalaisissa Sutta teksteissä kirjoitettu. Se on totuus.

2. Miten tuohon vertailuun uskontojen välillä suhtaudut?
a. #¤%&/( pääpaholaisen juonia tyyliin paeten varmaan bunkkeriisi?
b. vai uteliaana ottaen selvää, mikä helkkarin Tuṣita taivas ja mikä hiivatti on bodhisattva

2.a ei oikein johda mihinkään kenenkään kohdalla etkä taida itse täydellisestä torjunnasta paljon kostua... pää pensaaseen.

2.b näyttää vaaralliselta ehkä, mutta totuus vapauttaa - opit tuntemaan vierasta uskontoa paremmin ja ymmärtämään sen käsite maailmaa.

Rauhoitu rauhoitu, rakas Lotta, eihän se ole edes totta - ei buddhalaisuudessa ole oppia neitseestäsyntymisestä sellaisena kuin kristinuskossa, vaan kaverilla on ihan reilusti ihminen isänä, Shakyan kuningas vielä.

Tässä on pikemmin kyseessä ihmiskuva - mikä on sielu? mitä tapahtuu raskauden aikana sikiölle?

Siihen arvoitukseen ei myöskään Raamattu anna selvää vastausta.


bodhisattva ja abortti
arvoitus sikiöstä ja bodhisattvan laskeutumisesta ei ole vain teoriaa
mihin ikään asti sikiön voi surmata, koska se ei vielä ole hän - minkä raskauskuukauden aikana sikiö on ihminen?

tämä on nykyään erittäin vakava filosofinen ja teologinen kysymys, jolla on vaikutusta niin lääkärien arkipäivään aborttiklinikoilla kuin lainsäätäjien keskusteluihin Arkadianmäellä.


Lisää kirjallisuutta
Käännän tähän wikipediasta vielä kuvausta Buddhan elämää koskevista kirjallisista lähteistä, niin että saamme monipuolisemman kuvan tästä kiehtovasta hahmosta.
Perinteiset Gautaman elämänkerrat sisältävät paljon ihmeitä, enteitä ja yliluonnollisia tapahtumia. Buddhan olemus on näissä perinteisissä elämänkerroissa usein "täydellisesi kirkastunut (sanskriitin lokottara) ja täydelliseksi tullut joka on irtautunut arkisesta maailmasta.

Mahāvastu tekstissä Gautaman sanotaan kehittäneen useamman elämän aikana ylimaallisia kykyjä: kivuton syntymä ilman miehen ja naisen yhdyntää, se, ettei hän tarvitse unta, ruokaa, lääkkeitä tai kylpyä, vaikka hän niihin kyllä osallistuu tämän maailman tapojen mukaan. Hän non kaikkitietävä ja pystyy estämään karman lakeja.

Perinteisistä lähteistä on koottu tavallisen ihmisen elämää koskevia yksityiskohtia. Nykyaikana on yritetty saavuttaa tavallinen kuva Siddhārtha Gautaman elämästä karsien pois varhaisissa elämänkerroissa oleva yliluonnollinen aines.

lue koko teksti wikipediasta

Entmythologisierung
Humauttaisin vielä edelliseen viestiin siinä lopussa olevaan havaintoon Buddhan tutkimuksen yrityksestä nähdä hänet tavallisena ihmisenä.

Sama ilmiö on ollut historiallisessa Jeesus-tutkimuksessa. Etenkin kuuluisa saksalainen Marburgin yliopiston Uuden testamentin tutkija Rudolf Bultmann tahtoi väkevällä kädellä karsia pois kaiken mytologisen, yliluonnollisen ja "superman" aineiston kuvauksista Jeesuksesta ja löytää niiden takaa todellisen historiallisen henkilön.

Varmaan olet perillä siitä, että tämä näkökulma on vahvasti edelleen historiallisen Jeesus-tutkimuksen ohjelmassa - kuka on myyteistä riisuttu Jeesus?

Vertaan tässä tutkijoiden lähtökohtia ja näkökulmia ja tuon esiin ajallemme ominaisen totuuden etsinnän virtauksen - Ciceron ajatuksen, että mikä on mahdollista tänään oli mahdollista muinoin. Jos joku kävelee veden päällä tänään, niin kaiketi Jeesus on kävellyt Kinneretillä muinoin.

Jos joku ei tarvitse kylpyä tänään, niin kaiketi Buddhakin olisi säilynyt puhtaana ilman kylpyä vedessä.


boddhisattva
Jos jäit aprikoimaan mikä on boddhisattva sanskriitin kirjaimin बोधिसत्त्व

boddi, bodhi (Buddhan nimen alkuperä) tarkotitaa valaistunut
sattva tarkoittaa sankarillinen

kyseessä on buddhalainen käsite, joka on alunperin tarkoittanut Buddhan aikaisempia elämiä sielunvaelluksen kiertokulussa.

boddhisattva käsite on sitten laajentunut kaikkiin niihin, jotka tahtovat saavuttaa Buddhan esikuvan antaman tilan elämässään.

Tässä linkissä on japanilainen maalaus 1300 jKr jossa 25 boddhisatvaa laskeutuu taivaasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti