tiistai 2. huhtikuuta 2013

Kristus ja Buddha - ihmeellinen valkeuden aika!


Pimeä maailma
Esikoislestadiolaisuudessa on tapana murehtia maailman pimeyttä.

Tällä tarkoitetaan sitä hengellistä pimeyttä, luopumusta ja epäuskoa, joka vallitsee koko maailmassa.

On vain joitain valopilkkuja luopumuksen aikana, P*rkeleen saadessa selkävoiton Kristuksessa kaikkialla katolisuudesta ortodoksiaan hellareistä h*lvetin porteille.

Tällainen pimeys uhkaa uskoa ja parasta on pysyä turvallisesti Hyvän Paimenen laumassa vilkuilematta oikealle tai vasemmalle, ettei uskon liekki ala lepattaa ja sammua. Tällaisesta uskon hiipumisesta ja joutumisesta Taivasten valtakunnasta ulos kun on tapahtunut ja tapahtuu.

Kuten Helsingin rukoushuoneella on todistettu aivan kirjallisesti, valo kuitenkin loistaa yön pimeydessä - Kiirunan Betlehemissä on syttynyt Jumalan armosta totinen valo, Pyhän Hengen voimasta ja tämä totuus nyt kaikuu.

Ei tosin kaikessa maailmassa, mutta siellä, missä Lapin vanhinten apostolinen neuvosto ja sieltä tulevat lähetyskirjeet, puhelinsoitot ja muu saa ohjata kristillisyyttä.

Piskuinen lauma, mutta PH valo loistaa sen keskellä!

(eikös se näi jotenkin mene, virallinen linja...)

Annoin esimerkin esikoisten "teologiasta", koska siinä on perustuksena tietynlainen näkemys pimeydestä ja valosta.


Valoa maailmaan - W.F. Albright
Jonkin verran suuremmassa mittakaavassa on ihmeellisestä valosta kirjoittanut kuuluisa amerikkalainen arkeologi ja Raamatun tutkija William Foxwell Albright, joka oli suomalaisille rakkaan Rymättylän kalastajan pojan Aapeli Saarisalon opettaja.

Albright katseli Välimeren maiden historiaa ja ihmetteli sitä valonsädettä, joka sinne tulee 500-luvulla eKr. Hän vertasi Israelin profeettojen uskonnollista neroutta Kreikan klassisen sivilisaation huikeaan nousuun samoihin aikoihin.

Jotain säteilyä tuli jostain... niin voimme mielessämme kuvitella, ja valoja syttyi.

Pyhällä maalla kiteytyy 500 -luvulla eKr usko yhteen Jumalaan, Israelin Jumalaan, joka on nyt levinnyt ihmiskunnan ylivoimaisen enemmistön pariin - yli kolme miljardia ihmistä, juutalaiset, kristityt ja muslimit.

Kreikassa nousi samaan aikaan sellainen älyllinen ja taiteellinen sivilisaatio Ateenassa, jota ei ole koskaan ihmiskunnan keskuudessa ylitetty.

Albrightin ajatukseen voimme lisätä melkoisen välähdyksen Himalajan rinteillä, kun Buddha valaistuu ja alkaa toimintansa. (Ei välttämättä Pohjoisessa maassa tästä valosta iloita, mutta buddhalaisia on nykyään CIA tilastojen mukaan 367 miljoonaa.)

Valo Himalajalla ... 367.000.000 ihmistä

Valo Kiirunan Betlehlemissä ... 23.000 ihmistä koko maapallolla?
(Heikosti menee Kristuksella.)

Mutta ei siinä kaikki

katsotaan kauemmas itään, Kiinaan ja Keltaisen joen maisemiin

Sielläkin välähti valo - Kungfutse (551–479 eKr)

Ei edes maolaista Kiinaa voi kunnolla ymmärtää tuntematta tätä opettajaa, jonka vaikutus on ollut mittaamaton kiinalaisten sielussa.

Melkoinen valonvälähdys - Kiinassa asuu nykyään Maailmanpankin tilastojen mukaan 1,344,130,000 ihmistä

eikö olekin melkoinen välähdysten sarja 500-luvulla ennen Jeesuksen syntymää?
Ateenan upea huippuälykäs sivilisaatio, jonka taide yhä hämmästyttää ihmisiä kautta maailman

Israelin profeetat ja Messiaan odotus Välimeren itärannalla, joka on tavoittanut sinutkin, joka tätä luet kaukana Suomessa.

Buddhan valaistuminen Intian niemimaalla ja uudenlaisen filosofian synty siellä, joka kiehtoo modernia Länsimaista ihmistä monestakin syystä.

Kungfutsen huikea elämänkaari, opettaja ja filosofi, jonka jalkainjuuressa valtaisaksi kasvanut Kiinan kansa on oppinut kunnioittamaan vanhempiaan.

--- toki on muitakin välähdyksiä, mutta tämä liittyy Gautama Buddhaan ja hänen valaistumiseensa.

ah, unohtui Persian välähdys - tulen lieskojen keskellä Näin sanoo Zarathustra. Tässä tapauksessa ei ole varmuutta hänen elinajastaan, ja arviot vaihtelevat 1100 - 330 välillä. Minä kun näitä väläyksiä pimeässä maailmassa pohdin ehdottelen, että perinteinen 500-luku eKr on ihan hyvä arvaus!

ja Kyyros, jonka uskonnonvapautta koskeva edikti tuolta ajalta on näytteillä Yhdistyneiden Kansakuntien päämajassa New Yorkissa!


Teologiaa - pakanuus ja uskovaisuus
Sanot aivan oikein - ehkä mielessäsi - että mites nämä kaikki voisivat olla Jumalan Hengen vaikuttamia, kun näistä on pakanauskonnot syntyneet ja monet ovat erinomaisen vihamielisiä kristittyjä kohtaan?
Tässä pohdimme porukalla, kuka Jumala on.

Yhden pienen - tai mitättömän piskuisen omahyväisen lauman - Jumala, vai ihmisen luoja?

Mikä puskee ihmistä eteenpäin, vuoria valtaamaan, avaruuteen pyrkimään, etsimään syntyjä syviä meten pohjasta, valloittamaan kaikki korkeat vuoret?

Eikös se ole se Jumalan henki, joka on ihmiseen puhallettu Eedenin puutarhassa, että hänestä on tullut elävä sielu - melkein jumal'olento?

Samalla tavoin kuin biologisessa elämässä on merkillisiä sykäyksiä, radiation, säteilyä kun lajien määrä yhtäkkiä kasvaa valtaviin määriin, samalla tavoin on ihmiskunnan henkisessä historiassa merkillisiä sykäyksiä, joista yhden voimme ajoittaa 500-luvun tuntumaan ennen Jeesuksen syntymää.


Hellhound kommentti
"...Kristus ja Buddha - ihmeellinen valkeuden aika!..."
"...Jotain säteilyä tuli jostain... niin voimme mielessämme kuvitella, ja valoja syttyi...."

-En kuulu siihen ryhmään, joka käsittää, että kun puu kaatuu niin se siihen maatuu. Enkä myöskään koe todellisuudeksi niitä väittämiä, että ajatukset ja ihmisyys tai sielun havainnointi olisivat vaan atomien liikettä avaruudessa, mitä Ahviokin tyrkyttää ateistisille - suorastaan halveksuen.
Kauan sitten sielusta keskustellessamme vakiokirjoittajien kanssa sain hienoja näkemyksiä ja tästäkin syystä on ole mielestäni ateisti (vaikka noin lajemmin tulkitessa sen voisi näin ymmärtää) ja en aina kirjoita "ateisti/agnostikko " ihan tilanpuuteenkin vuoksi, mutta vakionikit tietävät tapani ja näkemykseni muutenkin. Agnostista mietityttää tiedon saatavuuden mahdollisuus. Kun on näin, niin se näkyy sairaanloisessa kiinnostuksessani esim. ontologiaan ja eri uskontojen tutkimiseen. Vaikkei agnostisella sielulla pitäisi olla mitään asiaa yleensäkään essu-palstalle, niin siitä huolimatta täällä on runsaasti terveitä ja kunnioitettavia ajatuksia ja pohtimisen aiheita. Eikä suvaitsevaisuuskaan ole vallan huonoa. Meidän Pikku-Liisamme tuontuostakin kommentoi kärkkäästi, mutta näen senkin terveeksi ja rakentavaksi kritiikiksi meille "ulkopuolisille" - mielenilmaisuna varmasti yksilölle tärkeää.

Mutta taas päivän tekstiin....
-Minulle on täysin uusi näkemys tuo valkeuden aika, mutta hyvin ymmärrettävää hyvin perusteltuna. En ole tuota reittiä koskaan pohtinut, mutta jumaluuksien kokemisen olemassaolo on nyt vaan tosiasia. Ateistisia lienee vaan muutama prosentti ihmiskunnasta.
En oikein usko, että jos Jumala (jumala) on olemassa, niin hän heittelisi ihmisiä heivettiin tuostavaan, jossei ole sattunut syntymään oikealle seudulle ja oikeaan perheeseen. Se sotii minun moraalikäsitystä vastaan. Siddhartan opissahan korostetaan yksilön suhtautumista itseensä ja kanssaihmisiin. Eikös Jeesuskin kannattanut tällaista asennetta? Siddharta kielsi, ettei hänestä saa tehdä "jumalhahmoa". Ehkei Jeesuskaan tahtonut tulevansa "henkilöpalvotuksi", vaan osaksi suurempaa kokonaisuutta?
#:tusen kanssa joskus pohdiskeltiin, että niin me aina vaan alamme palvoa "jumalhahmoja" opista ja uskontusuunnasta riippumatta. Muistanemme Baalin palvonnan yms. Tunnen buddhalaisia ja niin ovat hekin tekemässä kunnianosoituksia patsaille, vaikka Siddharta tuon varsin selkeästi aikanaan kielsi.
En ole asioita näin perusteellisesti aikaisemmin tutkinut, mutta odotan innolla kannanottojasi ja varsinkin historiaan perustuvia tulkintoja. Samaa mieltähän ei tarvitse olla, mutta on aina hyvä tutkia asioita.
Toistaiseksi olen sitä mieltä, että on näissä asioissa edelleenkin jotain yhteistä...........valkeuden ajat................

12 Kommentti
Löytyykö toista uskontoa, joka ilmoittaa itsensä niin paljon aikaisemmin, eikä vaadi ihmiseltä muuta, kuin vain uskoa armahdukseen omista pahoista teoista. Mukana ollaan ja mielenkiinnolla odottelen

Vastaukseni
Odotan mielenkiinnolla kommenttejasi ja muidenkin etenkin kun pääsemme syvemmälle jodannosta. Kokonaisuuksien hahmottaminen auttaa ymmärtämään buddhalaisuutta hindujen taustalta, Buddhan filosofiaa ja ahatusta ihmisen sielusta ja kohtalosta. Kuten sanot, Siddharta ei halunnut henkilöpalvontaa, sillä ei ole roolia hänen opetuksessaan. Afganistanin Buddha patsaiden räjäyttäminen muslimi talibanien toimesta silti järkytti maailmaa.

Kysymys 
Liittyvätkö Intian uskonnot Lähi-Idän kertomusperinteeseen?

Vastaukseni
Tämä on hyvin keskeinen kysymys ja koetan tulla siihen hämäläisen hitaaseen tapaani kivikauden kautta... näin jokaiselle jää mahdollisuus arvioida uskontojen ja perimätietojen suhdetta itsenäisesti.

Hellhound
"...Afganistanin Buddha patsaiden räjäyttäminen muslimi talibanien toimesta silti järkytti maailmaa...."
-Kaikkinainen muinaisaarteiden ja vanhan kulttuurin tuhoaminen on kerrassaan hävytöntä ja ajattelematonta. Kai sillä koetetaan osoittaa ylivoimaa ja mahtia. Monien mielestä nykyihmisten pitäisi parhaalla taidollaan vaalia ja hoitaa historian aarteita. Colosseumista lähtien pyramidien autta vaikkapa luolamaalauksiin, ainakin minun mielestäni. Välikommenttina vähän etukäteen, niin hauska on tuo "kirkollis"kokouksen ajankohta, vähän kuoleman jälkeen asioita pannaan kirjoihin ja kansiin. - palannet aiheeseen myöhemmin.

Vastaukseni
nyt putosin kärryiltä, mitä kokousta tarkoitat?VASTAA

Hellhound
Niin - tarkoitan tuota toisen uuden radikaalimme, (nyt Buddha) kuoleman jälkeistä tilaisuutta, missä koottiin hänen mielipiteitään kirjoihin ja kansiin. Määrätty ryhmä kokoontui ja valitsi Buddhan sanomisista parhaita paloja ja kirjoitti ne eri teoksiin.En tiedä olemassaolevia Siddhartan itsensä tekemiä kirjoituksia lainkaan (voin olla väärässäkin), mutta tästähän se alkoi varsinainen hän tulkintojensa tekeminen uskonnoksi.

Vastaukseni
Ah nyt pääsin rattaille takaisin. Tämä on tärkeä asia, koetan kirjoittaa tästä enemmän kohta

Hellhound
Aiheet rönsyilevät, mutta kirjoitan nyt tähän.Hämmästyin tutkiessani Nikean kokouksen ajankohtaa ja Buddhan ajatusten paperillepanoa. Nikeassa oli silti hiukan eri asiasta kyse, mutta merkittäviä hetkiä historiassa.
Molemmat arvokkaita elämänkatsomuksia antaneet herrat ovat kulkeneet historiassa osittain samantapaisiakin polkuja. Sisällössä kai tulee se suurin ero. Jeesuksen kera tulee pelastus Jumalalta ja buddhalaisuusessa se tulee ihmisen sisältä. Valaistumisen käsittäisin jonkinlaiseksi päätepisteeksi, vaikkei taivaaksikaan. Kristinuskossa on puolestaan taivaskäsitys. Nuolenpääkirjoituksella tehdyt myytit ovat Aabrahamin uskontojen historiaa, Buddhalla taas hindulaisuuden myytit. Uusi testamentti kertoo uudesta radikaalista farisealaisten arvosteluineen yms. Buddha myllytti hindulaiseen uuteen uskoon (heh).
Uudestisyntymistä en oikein käsitä, hindulainen nirvana on jotenkin vaikeasti hahmotettava, valaistuminen ei ole yhtään selkeämpää ja kristinuskon taivaskin taitaa olla ulottumattomissa.
Mutta juuri tästä syystä aihe on perin mielenkiintoinen.

p.s. tutkaise joskus tuota kosmologiaakin Meru vuorelta käsin
http://www.nic.fi/~vano/kosmo.htm


Vastaukseni
Teen työtä käskettyä aivan mielelläni. Tarkoitus on kirjoittaa Valaistumisesta ennen jälleensyntymisen isoa asiaa. Katsotaan myös kosmologiaa Meru vuorelta käsin.

Hiukan olen huolissani epätarkkuuksistasi, en tunne Nikean kaltaista sitovaa kokousta buddhalaisuudesta mutta koetan selvitellä, anna vinkkejä jos mielessäsi on jokin tietty tapaus. Buddhan elämänkerroista toin aineistoa, jossa näemme ettei häntä ole koskaan siellä pidetty tavallisena ihmisenä.


Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että nämä hymyilevät buddha patsaat ja niiden kultti eivät edusta Gautaman filosofiaa.


(suom. huom. Myöhemmin opin, että todellakin buddhalaisuudessa oli "kirkolliskokouksia" kuten Hellhound sanoi, joissa Valaistuneen opetuksia käsiteltiin "ilman johtajaa" Buddhan toivomalla tavalla. En tässä sarjassa päässyt näihin Buddhan jälkeisiin aikoihin lainkaan käsiksi)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti