tiistai 2. huhtikuuta 2013

Kristus ja Buddha (Hellhound)


Lahjaa kaikki
Koen, että sarja Kristus ja Buddha on lahja sinulle ylhäältä, joka on annettu kauttani.

Koen samalla, että sarja on lahja minulle ylhäältä, johon yllykkeen sinä annoit kirjoituksellasi suomi24 forumille jo jokin aika sitten, Hellhound

Huomasin, että ennakoit joitain vastauksia ja linjanvetoja entisen kokemuksesi perusteella - ja niin minäkin ennakoin mielessäni aiemmin oppimani perusteella.

Mutta toisin kävi.

Aihe tempasi kerta kaikkiaan mukaansa ja Intian valtavalta suunnalta aukeni kerta kaikkiaan mahtava näky, joka perusteellisesti mullisti oman käsitykseni siitä, mitä buddhalaisuus on.

En enää koskaan tule katsomaan Buddhan hymyilevää patsasta niinkuin ennen, pagoda merkitsee nyt jotain aivan muuta kuin vain eksoottista rakennelmaa ja luulen ymmärtäväni, mitä saframiin pukeutunut kalju munkki etsii.

Idän sekamelskasta hahmottui jotain ainakin alustavasti, joka antaisi suuntaviivoja, jos tahtoisin enempi ja lähemmin asioihin tutustua.

Tästä lahjasta olen suunnattoman kiitollinen Taivaan Isälle, koska syväporauksessa on niin olennainen merkitys Jumalan Pojalla, Kristuksella.


Kristuksesta käsin
Koko asetelma meni uusiksi, koska kyseessä ei ollut vain tutustuminen buddhalaisuuteen käytössä olevien lähteiden avulla.
Kyseesssä tuossa kirjoitussarjassa on matka Buddhan maailmaan Kristuksen seurassa.

Yllättäen - sanon uudelleen, minulle täysin yllättäen - juuri Kristuksen seura paljasti monisäikeisen yli kaksituhatta vuotta vanhan arvokkaan buddhalaisen kulttuurin olennaisimman piirteen, Buddhan sydämen niin sanoakseni.

Kärsimys.

Ja mielestäni saimme nähdä väläyksen buddhalaisen filosofian syvällisestä sisäisestä pohdinnasta Neljän Jalon Totuuden äärellä, kuinka kaikki sieltä Kauris kedolta alkoi selvitä ja dharma levitä maailmaan.

Kuinka dharman pyörä käynnistyi.

En ole ikinä eläessäni nähnyt mitään samanlaista Buddhan maailmasta, ja siksi koen, että olemme saaneet lahjan.

Saamamme lahjan nimi on Kristus ja Buddha.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kärsivä Kristus ja kärsimyksen kanssa painiva Buddha on ratkaiseva tämän filosofian - ja uskonnon kohdalla.

Totta kai, paljon muuta on ja paljon jota tässä ei ole laisinkaan käsitelty.

Mutta se on kehällistä.

Neljä Jaloa Totuutta on Buddhan sanoman ydin, dharma.


Lopuksi vielä 
Olen jokseenkin varma, että et löydä mistään suomalaisesta ja tuskin kansainvälisestäkään kirjallisuudesta samanlaista näkökulmaa, joka olisi yhtä tehokas porautuminen buddhalaisuuden sielun syvyyksiin.

Koska ei ole tapana puhua Kristuksesta ja Buddhasta tällä tavoin.

Se ei ole tapana. Vertailut tehdään toisin.

Minulle - ja toivon että sinullekin Κέρβερος - tässä on esimerkki ensinnäkin siitä, että saamme avoimin silmin lähteä tutkimaan ja kohtaamaan ihmisiä kaikkialla maapallolla, kaikkina aikoina ja kaikissa paikoissa. Pyhiä ja syntisiä, uskovia ja epäuskoisia, rohkeita ja pelkureita, kansanjohtajia ja heikoimpia laitakadun kulkijoita.

Niin Kristuskin teki. Ja Buddha.

Toiseksi tässä on esimerkki siitä erikoisesta ilmauksesta, joka löytyy Kolossalaiskirjeestä - apostoli Paavalin ylistäessä Jumalaansa.

"Toivon, että he rakkauden yhteen liittäminä saisivat rohkeutta ja saavuttaisivat rikkaimman ja syvimmän tiedon: tulisivat tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä."
Kol 2:2-3

Kristuksessa ovat kätkettyinä (apokryfe) kaikki viisauden ja tiedon aarteet.

Kristuksen kanssa myös Buddha alkaa puhua uudella tavalla, ja hänen kauttaan ihmiskunnalle annetut viisauden ja tiedon aarteet alkavat saavuttaa myös meidät.

Ilman Kristusta myös, tietenkin!

Mutta Kristuksen kanssa nämä alkavat jotenkin erityisellä tavalla kimallella ja loistaa, buddhalaisuuden helmet, satumaiset palatsit, synkeät askeettien luolat ja mielenrauhan saavuttaneet

SIELUNVAELLUKSEN PAKKOPAIDASTA

vapautuneet brahmanit ja arahanit!


Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua!2 Kor 2:14

Hellhound, sain sinulta haasteen, virikkeen, ja sitä kautta mullistui täysin käsitykseni buddhalaisuudesta ja idän uskonnoista.

Kiitos myös sinulle!


Hellhound
"Kiitos kuuluvat erityisesti sinulle vaivannäöstä ja selkeästä asioiden esilleottamisesta ja jäsentämisestä kokonaisuuksiksi. Häkellyttävää on monitahoinen ajatusten kulku ja lähdemateriaalien tutkiminen. Uniikkia ja ainutlaatuista. Aluksi pukkasi miinusta satelemalla, eli lukijakuntakin on varmasti ollut tosi runsaslukuista. Jotkut haluavat tutkia asioita ja toisaalta ei kenenkään ole pakko. Jään vielä pohtimaan ja etsimään ketjujasi, joita en ole vielä ehtinyt lukea, kun tahti ei ole ollut riittävän rauhallinen, että olisin täysin pysynyt tahdissa. Lainaa"...tässä on esimerkki ensinnäkin siitä, että saamme avoimin silmin lähteä tutkimaan ja kohtaamaan ihmisiä kaikkialla maapallolla, kaikkina aikoina ja kaikissa paikoissa. Pyhiä ja syntisiä, uskovia ja epäuskoisia, rohkeita ja pelkureita, kansanjohtajia ja heikoimpia laitakadun kulkijoita...."
-Tässä ollaan mielestäni lähellä ihmisyyttä aidoimmillaan.

Mutta uskallan esittää meidän Kaikkien puolesta Kiitokset, koska jotkut eivät varmaan edes halua sitä julkisesti kertoa. Olisi vielä aiheita esittää tutkittavaksi, mutten niistä mainitse, koska on vielä näissäkin sulateltavaa."
Hellhound


Vierailuluento 9.4. 2013

Tiibetinbuddhalainen munkki Gelong Thubten luennoi Helsingin yliopistossa tiistaina 9.4.2013 klo 16-18
Helsingin yliopiston päärakennuksessa, Fabianinkatu 33, sali 5

BUDDHIST PRINCIPLES FOR A BETTER SOCIETY

Buddhalaisia myötätunnon ja oikean käytöksen opetuksia voi soveltaa uskonnosta riippumatta. Mieltä voi harjoittaa epäitsekkääseen suuntaan, muiden hyvinvoinnista entistä enemmän välittäväksi. Buddhalaisilla menetelmillä voimme luoda sopusointuisemman yhteiskunnan. Pienten tekojen kerrannaisvaikutus leviää kuin vesirenkaat lampeen heitetyn kiven ympärillä.

Gelong Thubten on ollut buddhalainen munkki vuodesta 1993. Hän toimii tiibetinbuddhalaisessa keskuksessa, Kagyu Samye Lingissä. Skotlannissa sijaitseva keskus on Euroopan vanhin ja suurin. Gelong Thubten opettaa meditaatiota yrityksissä, sairaaloissa, kouluissa ja sosiaalialan järjestöissä ja toimii ohjaajana eri maiden Kagyu Samye Dzong -keskuksissa ja avustaa järjestön perustajaa, Akong Tulku Rinpochea. Gelong Thubten vierailee Suomessa Rokpa Finland ry:n kutsusta.

Vierailuluentoa isännöi uskontotieteen oppiaine. Luento on englanniksi.

Rokpa Finland ry esittelee humanitaarisia projektejaan ennen luentoa 14:30-15:30 Päärakennuksen 3. kerroksessa.

Lisätietoja: VTM Mitra Härkönen, mitra.harkonen@helsinki.fi
Humanitaariset projektit Ani Sherab, sherab@helsinki.fi

3 kommenttia:

  1. Haluan myös omasta puolestani puhtaasti henkilökohtaisesti vielä kiittää sinua essupalstalla viettämästäni ajasta kanssasi.
    Kaikki sanomisesi on ollut perin painavaa ja ajatuksia herättävää. Näinollen kuvittelen sen olleen myös sinulle ns. ajatustyötä, eli ei mitään ympäripyöreitä roiskaisuja asian tiimoilta. Tällaista ajatusmallia kunnioitan ja erityisesti vaivannäköäsi vaikkapa tässä Jeesus ja Buddha keskustelussamme sekä muissakin.
    Annoit myös toisinaan haasteita, missä ateisti/agnostinen joutui puntaroimaan myös omia asenteitaan ja näkemyksiään.
    Kiitos tästä - toivottavasti törmäillään jatkossakin :-)
    Hellhound

    VastaaPoista
  2. Arvostin keskusteluja kanssasi, asiallisia, positiivisia, kriittisiä ja sympaattisia. Monet hienot nostamasi teemat jäivät siinä tohinassa käsittelemättä! Erikoista, miten inspiroivaa on saada palautetta, jossa ymmärretään, mitä toinen koettaa sanoa.

    VastaaPoista
  3. Ketjun avauksesi oli "Kristus ja Buddha".
    Mistään maailmasta ei olisi voinut tulla valaisevampaa kannanottoa asiaan. Kuten sanoit "tämä on lahja".
    - Niin minustakin - siitä kiitos.
    Umpiagnostisena en olisi voinut muunlaista argumentointia ymmärtääkään tai edes hyväksyä enkä saada ikinämilloinkaan mistään muualta.
    Hellhound

    VastaaPoista